Assalamualaikum dan
Salam Satu Malaysia..hari ini saya akan membuat sedikit refleksi secara ringkas
mengenai subjek Technology and Inovation in Teaching and Learning Chemistry (SKP 6024) yang di ajar oleh Dr Sadiah. Banyak
pengalaman dan pengetahuan baru yang saya pelajari sepanjang saya mengikuti
kursus ini..Di sini, saya coretkan sedikit sebanyak secara ringkas apa yang
telah saya pelajari sepanjang satu semester ini.
Pertemuan
Pertama:
Pada minggu pertama pertemuan, Dr Sadiah
menerangkan mengenai ringkasan mengenai subjek yang akan kami pelajari ini. Dr Sadiah
menerangkan pemberatan markah yang diambil daripada tugasan, pembinaan
blog,forum, pembetangan dan sebagainya. Saya mula berasa berdebar kerana saya
adalah seorang yang kurang berminat terhadap komputer dan teknologi. Tetapi,
saya telah berjaya menanam azam di dalam minda saya agar belajar menggunakan
semua teknologi yang ada untuk kegunaan pada masa hadapan. Pada minggu ini, Dr
Sadiah telah memberikan tugasan individu iaitu menulis mengenai diri, falsafah
pengajaran dan pembangunan profesionalisma diri manakala tugasan berkumpulan pula
adalah mengenai “Smart School”.Pada sebelah petangnya, kami telah di ajar untuk
membuka laman web myguru2 dan cara-cara
menggunakan forum secara berkumpulan.Dr Sadiah telah menyediakan empat soalan
yang dijadikan topik utama dan kami ditugaskan untuk memberi empat pandangan
mengenai soalan-soalan yang dikemukakan dan memberi sekurang-kurangnya dua
respon untuk setiap soalan yang dikemukakan kepada pendapat kawan-kawan.
Tugasan ini akan dinilai sepanjang semester.
Pertemuan
Kedua:
Pertemuan
kedua berlangsung ketika bulan Ramadhan kerana kami ada membuat gantian untuk
kelas yang kami tidak hadir sebelum
bulan ramadhan kerana kami perlu menghadiri aktiviti kolej . Pada pertemuan
ini, kami diberikan tugasan yang agak banyak iaitu melibatkan empat tugasan.
Tugasan-tugasan yang diberi adalah seperti membina “crossword”, “wordle”, “word
search” dan juga “school in the cloud”. Kami bekerjasama membuat tugasan yang
diberikan dengan suasana yang harmoni dan bekerjasama. Saya berasa kagum dengan
hasil yang diperolehi kerana saya tidak menyangka dapat menghasilkan worosswordle, wordsearch dan crossword dengan
begitu mudah sekali. Di akhir pengajaran, Dr Sadiah ada memberi tugasan untuk
membina satu peta minda yang berbentuk hieraki mengenai subjek pengajaran kami
menggunakan X-Mind. Kami juga diminta untuk mencari sebuah jurnal dan perlu
mengkritik jual yang kami pilih tersebut. Tugasan ini perlu disediakan menggunakan
powerpoint dan dilakukanumpulan secara berkumpulan.
Pertemuan
Ketiga:
Pada
pertemuan ini, kami membentangkan hasil
kritik jurnal kumpulan kami mengenai “ Rekabentuk Laman Web Berasaskan Inkuiri
Penemuan Bagi Tajuk Asid dan Bes Tingkatan Empat”. Dr Sadiah berpuas hati
dengan pembentangan kumpulan kami dan memberi pujian terhadap kajian ini kerana
kajian ini adalah lengkap. Di akhir pengajaran, kami telah menunjukkan hasil
peta konsep yang kami bina menggunakan perisian X-Mind. Dr Sadiah ada memberi
sedikit teguran kepada peta konsep saya dan saya terus memperbaikinya agar
mengikut kehendak Dr Sadiah.
Pertemuan
Keempat:
Pertemuan
keempat adalah pertemuan terakhir kami dengan Dr Sadiah. Pada minggu ini kami
membuat pembentangan mengenai “Buli Siber”. Kami telah menyediakan “powerpoint”
yang menerangkan mengenai fakta tentang buli siber dan yang paling menarik
sekali adalah setiap kumpulan diminta meletakkan audio, video ataupun temubual
sebagai bahan sokongan kepada persembahan kami
Akhir
kata, saya amat berpuas hati dengan gaya pengajaran Dr Sadiah. Kini, saya
berasa amat gembira kerana telah tahu cara untuk menggunakan bahan-bahan ICT
sebagai bahan sokongan kepada pengajaran dan pembelajaran saya.
No comments:
Post a Comment